polski angielski niemiecki
Czwartek, 18 sierpnia 2022 r. Imieniny: Bogusława, Bronisława, Ilony
PORADNIK DLA KONSUMENTÓW

Nasze prawa w restauracji, barze i kawiarni

 

Okres wakacji sprzyja aktywnemu wypoczynkowi. Chętnie podróżujemy, zwiedzamy i poznajemy smaki regionów. To, co może przerażać to ceny wakacyjnych usług, za którymi nie zawsze idzie jakość. Zwracajmy uwagę na czystość  w lokalu, cennik i jakość produktu.

Restauracje, bary czy też kawiarnie to miejsc, do których chętnie zaglądamy. Dokonując zakupu wybranego produktu oczekujemy jakości. Zamówienie produktu to zawarcie ustnej umowy. W przypadku, gdy otrzymany produkt nie spełniania naszych oczekiwań mamy prawy do złożenia reklamacji. Jakość to nie tylko świeżość, to również temperatura zamówionego posiłku. Jeżeli został zamówiony posiłek ciepły, to w przypadku niespełnienia naszego oczekiwania mamy prawo do złożenia reklamacji. Istotnym elementem jest również czas oczekiwania na zamówienie. Jeżeli przekracza umówiony okres i lokal gastronomiczny nie realizuje umowy możemy zgłosić uwagę obsłudze i negocjować cenę.

W dochodzeniu swych prawa pomoże nam Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.    Inspekcja Handlowa na bieżąco przeprowadza kontrolę legalności i rzetelności usług gastronomicznych. Jakość produktów ocenia Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych (IJHARS) lub Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych (GIJHARS). Natomiast w przypadku zatrucia sprawę należy skierować do miejscowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej.

Warto skorzystać z porad wskazanych instytucji i dokonując wyboru lokalu gastronomicznego, w którym spożyjemy posiłek zwrócić uwagę na:

  • Czystość w lokalu i to nie tylko w odniesieniu do obrusów, naczyń, czy sztućców, ale i podłogi, elementów wystroju i toalet.
     
  • Cennik, który powinien być wywieszony w miejscu ogólnodostępnym - wewnątrz lub na zewnątrz lokalu.

To bardzo ważne, ponieważ sprzedawcy ustalają ceny swobodnie, korzystając z tego, że przepisy prawa nie określają cen maksymalnych;

 

Warto wiedzieć, że cenniki potraw i napojów muszą zawierać aktualne informacje umożliwiające identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem.

Sprawdzajmy, czy cena uwidoczniona na wywieszce, w cenniku lub karcie menu jest zgodna z podaną na paragonie.

Sprawdzajmy, czy do rachunku nie został doliczony produkt, który nie został zamówiony lub dodatkowa opłata, o której wcześniej nie informowano.

Mamy prawo domagać się rzetelnej realizacji zamówienia i tym samym zawartej umowy. Klient ma obowiązek zapłacić za zamówiony produkt, natomiast lokal gastronomiczny ma obowiązek do wykonania usługi zgodnie z zamówieniem i podania takiego posiłku, jaki został zamówiony.

Mamy prawo żądanie od osoby, która przyjęła zamówienie podanie czasu oczekiwania na realizację zamówienia.

  •  Jakość produkt, jeśli zaserwowane danie jest nieświeże, można odstąpić od umowy, a w przypadku, gdy należność już została uiszczona wcześniej można domagać się zwrotu pieniędzy.
     
Pamiętajmy, jeżeli nasza wizyta zamiast jakości oczekiwanego posiłki zakończy się zatruciem pokarmowym, należy zgłosić sprawę do miejscowej stacji sanitarno -epidemiologicznej.

Inspekcja Handlowa, która przeprowadza kontrole lokali gastronomicznych zwraca uwagę na następujące nieprawidłowości:

Nierzetelna obsługa Konsumentów. Wskazana nieprawidłowość to:

  • zaniżona pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez Konsumentów
  • wydanie Konsumentowi za małej porcji w stosunku do deklarowanej
     
Nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen. Nieprawidłowość polega na:
  • braku jakichkolwiek cen;
  • uwidocznieniu cen w sposób niejednoznaczny dla Konsumenta;
  • informacji o cenach niewidocznych dla Konsumenta
Stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych. Nieprawidłowość polegała na tym, że przedsiębiorcy posiadali i stosowali wagi bez aktualnych cech legalizacji lub używali w kuchniach tzw. „wagi domowe” niepodlegające prawnej kontroli metrologicznej

Rzetelni sprzedawcy mogą skorzystać z zaleceń  UOKiK dotyczących:
  • Wywieszania cennika w miejscu ogólnodostępnym.
  • Podawania w cenniku pełnej nazwy potrawy oraz jej ilości.
  • Szacowania podczas zamówienia ceny porcji proponowanego produktu na wagę.
  • Ważenia produktu po jego smażeniu lub innej obróbki termicznej.
  • Rzetelności ceny podanej na paragonie i jej zgodności z podanej w menu lub na stronie internetowej.
  • Informowaniu o pobieraniu dodatkowych opłat takich jak „opłata serwisowa” oraz opłaty za opakowanie „ na wynos” 
Odnosząc się do zaleceń UOKiK oraz stosowanych praktyk przez nierzetelnych sprzedawców warto zacytować słowa Władysława Bartoszewicza „Warto być uczciwym, choć nie zawsze się to opłaca. Opłaca się być nieuczciwym, ale nie warto.”

 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Robert Borczyk

20-07-2022
Szukaj w artykułach
Sierpień 2022
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31