
Nasze prawa w restauracji, barze i kawiarni
Okres wakacji sprzyja aktywnemu wypoczynkowi. Chętnie podróżujemy, zwiedzamy i poznajemy smaki regionów. To, co może przerażać to ceny wakacyjnych usług, za którymi nie zawsze idzie jakość. Zwracajmy uwagę na czystość w lokalu, cennik i jakość produktu.
Restauracje, bary czy też kawiarnie to miejsc, do których chętnie zaglądamy. Dokonując zakupu wybranego produktu oczekujemy jakości. Zamówienie produktu to zawarcie ustnej umowy. W przypadku, gdy otrzymany produkt nie spełniania naszych oczekiwań mamy prawy do złożenia reklamacji. Jakość to nie tylko świeżość, to również temperatura zamówionego posiłku. Jeżeli został zamówiony posiłek ciepły, to w przypadku niespełnienia naszego oczekiwania mamy prawo do złożenia reklamacji. Istotnym elementem jest również czas oczekiwania na zamówienie. Jeżeli przekracza umówiony okres i lokal gastronomiczny nie realizuje umowy możemy zgłosić uwagę obsłudze i negocjować cenę.
W dochodzeniu swych prawa pomoże nam Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Inspekcja Handlowa na bieżąco przeprowadza kontrolę legalności i rzetelności usług gastronomicznych. Jakość produktów ocenia Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych (IJHARS) lub Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych (GIJHARS). Natomiast w przypadku zatrucia sprawę należy skierować do miejscowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej.
Warto skorzystać z porad wskazanych instytucji i dokonując wyboru lokalu gastronomicznego, w którym spożyjemy posiłek zwrócić uwagę na:
- Czystość w lokalu i to nie tylko w odniesieniu do obrusów, naczyń, czy sztućców, ale i podłogi, elementów wystroju i toalet.
- Cennik, który powinien być wywieszony w miejscu ogólnodostępnym - wewnątrz lub na zewnątrz lokalu.
To bardzo ważne, ponieważ sprzedawcy ustalają ceny swobodnie, korzystając z tego, że przepisy prawa nie określają cen maksymalnych;
Warto wiedzieć, że cenniki potraw i napojów muszą zawierać aktualne informacje umożliwiające identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem.
Sprawdzajmy, czy cena uwidoczniona na wywieszce, w cenniku lub karcie menu jest zgodna z podaną na paragonie.
Sprawdzajmy, czy do rachunku nie został doliczony produkt, który nie został zamówiony lub dodatkowa opłata, o której wcześniej nie informowano.
Mamy prawo domagać się rzetelnej realizacji zamówienia i tym samym zawartej umowy. Klient ma obowiązek zapłacić za zamówiony produkt, natomiast lokal gastronomiczny ma obowiązek do wykonania usługi zgodnie z zamówieniem i podania takiego posiłku, jaki został zamówiony.
Mamy prawo żądanie od osoby, która przyjęła zamówienie podanie czasu oczekiwania na realizację zamówienia.
- Jakość produkt, jeśli zaserwowane danie jest nieświeże, można odstąpić od umowy, a w przypadku, gdy należność już została uiszczona wcześniej można domagać się zwrotu pieniędzy.
Inspekcja Handlowa, która przeprowadza kontrole lokali gastronomicznych zwraca uwagę na następujące nieprawidłowości:
Nierzetelna obsługa Konsumentów. Wskazana nieprawidłowość to:
- zaniżona pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez Konsumentów
- wydanie Konsumentowi za małej porcji w stosunku do deklarowanej
- braku jakichkolwiek cen;
- uwidocznieniu cen w sposób niejednoznaczny dla Konsumenta;
- informacji o cenach niewidocznych dla Konsumenta
Rzetelni sprzedawcy mogą skorzystać z zaleceń UOKiK dotyczących:
- Wywieszania cennika w miejscu ogólnodostępnym.
- Podawania w cenniku pełnej nazwy potrawy oraz jej ilości.
- Szacowania podczas zamówienia ceny porcji proponowanego produktu na wagę.
- Ważenia produktu po jego smażeniu lub innej obróbki termicznej.
- Rzetelności ceny podanej na paragonie i jej zgodności z podanej w menu lub na stronie internetowej.
- Informowaniu o pobieraniu dodatkowych opłat takich jak „opłata serwisowa” oraz opłaty za opakowanie „ na wynos”
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Robert Borczyk