polski angielski niemiecki
środa, 28 czerwca 2017 r. Imieniny: Florentyny, Ligii, Leona
Relacja z debaty. „Ekotransport w powiecie trzebnickim – perspektywy rozwoju.”
We wtorek 3 kwietnia w naszej szkole odbyła się debata pt. „Ekotransport w powiecie trzebnickim – perspektywy rozwoju.”, organizowana przez Pawła Krawca i Agnieszkę Wrzesińską uczniów 1b lo o profilu europejskim wspólnie z opiekunem p. Łukaszem Migniewiczem. Debata była realizowana w ramach zadnia rekrutacyjnego do Sejmu Dzieci i Młodzieży bowiem Agnieszka i Paweł są kandydatami na posłów XIX sesji SdiM. Poniżej relacja z ich debaty.

Wspólnie zdecydowaliśmy, że debata będzie prowadzona w kategorii transportu. Jej temat to „Ekotransport w powiecie Trzebnickim – perspektywy rozwoju.” Za wątek przewodni obraliśmy trasy rowerowe, ale poruszone zostały również problemy innych środków transportu.

Relacja z debaty „Ekotransport w powiecie trzebnickim – perspektywy rozwoju.”

Swoją obecnością zaszczycił nas Pan wicestarosta – p. Arkadiusz Poprawa oraz członek Towarzystwa Miłośników Ziemi Trzebnickiej – p. Wojciech Kowalski, który równocześnie działa w grupie rowerowej. Pełnili rolę ekspertów, którym uczniowie naszej szkoły, obecni na debacie, zadawali pytania oraz z którymi wymieniali się myślami i pomysłami.

Tematem otwierającym dyskusję było ulokowanie oraz stan istniejących tras rowerowych. Zarówno nasi goście, jak i uczniowie narzekali na oznakowanie tych tras. Problemem był również stan niektórych ścieżek. Część z nich stwarza zagrożenie dla cyklistów, w innych brakuje niektórych odcinków. Jednak bardziej zaskakująca była niska wiedza uczniów na temat okolicznych tras. Wyniki ankiety, którą przeprowadziliśmy przed debatą, wykazały, że co najmniej jedną trasę potrafi zlokalizować tylko 58% ankietowanych. Kolejne 31% przynajmniej raz skorzystało z takiej ścieżki. Od razu zaczęto dyskutować nad sposobem promocji ścieżek wśród młodzieży, jaki i pozostałych mieszkańców całego powiatu. Nasi rówieśnicy zaproponowali rozwieszenie mapy tras w szkole, oraz w miejscowych gablotach informacyjnych. Nasi goście poinformowali nas, o istnieniu stron internetowych na ten temat, jednak uczniowie bardzo szybko stwierdzili, że nie pomoże to w zachęceniu kogoś, kto się tym w cale nie interesuje. Pan wicestarosta nadmienił, że nasze regionalne ścieżki rowerowe są promowane na targach turystycznych, a Pan z TMZT poinformował o dawniejszym zamieszczaniu ogłoszeń w gazecie, na temat wycieczek rowerowych organizowanych przez grupę rowerową w której działa.

Relacja z debaty „Ekotransport w powiecie trzebnickim – perspektywy rozwoju.”

Niestety ogłoszenia przestały się ukazywać z powodu niskiego zainteresowania. Zostając w temacie promocji, młodzież zaproponowała organizację corocznego rajdu amatorskiego, co od razu spotkało się z aprobatą gości. Został rzucony również pomysł stworzenia nowego dodatku do lokalnej gazety, który zawierałby mapy oraz informacje na temat okolicznych dróg dla rowerzystów. Lub w okresie letnim stworzenie w prasie lokalnej specjalnej rubryki poświęconej opisu tras rowerowych. Z kolei Pani dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 w Trzebnicy zaproponowała wznowienie szkolnych wycieczek rowerowych, które z powodu rozporządzenia ministerstwa mówiącego o potrzebie posiadania uprawnień do prowadzenia jakichkolwiek wycieczek rowerowych, przestały być organizowane. Uczniowie od razu wyrazili swoją chęć udziału w takim rajdzie, co dało nam do myślenia o podjęciu próby zmienienia tej niekorzystnej decyzji rządu. Będzie to nasz główny cel kiedy dostaniemy się na sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży – postaramy się wspólnie z innymi wystosować pismo do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, aby szkoły mogły organizować wycieczki rowerowe po okolicznych ścieżkach bez potrzeby szukania osoby z odpowiednimi uprawnieniami.

Relacja z debaty „Ekotransport w powiecie trzebnickim – perspektywy rozwoju.”

Kolejnym tematem były plany na rozwój tras w naszym regionie. Zebrane osoby dowiedziały się o planach odnowy przebiegającego przez powiat Trzebnicki odcinku międzynarodowej trasy rowerowej, łączącej Bałtyk i Adriatyk. Został również przedstawiony plan budowy najdłuższej na Dolnym Śląsku ścieżki rowerowej, która w dużej części przebiegałaby trasą dawnego szlaku kolejki wąskotorowej – kiedyś działającej w okolicy. Przy okazji jej budowy odnowiona zostałaby część trasy łączącej Wrocław z Trzebnicą oraz zostałby wybudowany brakujący odcinek tej ścieżki. 

Przy okazji nowych inwestycji, młodzież rozpoczęła dyskusję na temat możliwych do wprowadzenia innowacji, które uatrakcyjniłyby okoliczne drogi dla rowerów. Nasi goście poinformowali nas o działającym przewodniku multimedialnym, który pozwala dowiedzieć się czegoś o spotkanych w czasie wycieczki rowerowej zabytkach – bez potrzeby szukania o nich informacji wcześniej. Młodzież rzuciła pomysł wprowadzenia systemu wypożyczania rowerów. Rowery miałyby być ustawione w kilku miejscach, a wrzucenie monet odblokowywałoby je na pewien czas. Bardzo szybko do tego typu wypożyczalni dołączyły się propozycje równoczesnej możliwości użyczenia rolek. Młodzież jednogłośnie stwierdziła, że tego typu innowacja mogłaby być ustawiona przy okolicznym Orliku oraz Skateparku. Obecni na sali przedstawiciele Młodzieżowej Rady Miasta Trzebnica zadecydowali o próbie podjęciu kroków w stronę realizacji tego pomysłu (połączonego zresztą z odnową wyżej wspomnianego parku).

Po dyskusji nad głównym wątkiem poruszono tematy poboczne. Wskazano między innymi na problem nieczynnej toalety na dworcu szynobusa w Trzebnicy. Jednak więcej czasu zajęła dyskusja na temat połączeń autobusowych między miastami powiatów oraz komunikacji miejskiej. Okazało się, że wiele miast nie ma ze sobą połączenia w weekendy. Nasi eksperci stwierdzili w zgodzie z uczniami, że jest to nie tylko duże utrudnienie dla mieszkańców powiatu, ale również dla turystów rowerowych, którzy w razie złej pogody nie mieliby jak się dostać do innego miasta. Przedstawiciel starostwa wyraził swoją gotowość do dowiedzenia się jak temu zaradzić.

Kwestia transportu miejskiego zrodziła kolejny pomysł na inicjatywę młodzieży. Zwrócono uwagę na niedostosowanie czasu odjazdów autobusu do godzin w których kończą się lekcję. Okazało się, że wyżej wymieniony pojazd odjeżdża 5 minut przed zakończeniem lekcji co całkowicie utrudnia powrót do domu uczniom którzy mieszkają w dalej położonych częściach miasta. Przedstawiono również problem nie wystarczającej liczby kursów – stanowi to problem dla personelu miejscowego szpitala, znajdującego się na obrzeżach miasta.

Całą debatę można uznać za udaną. Zrodziło się na niej wiele nowych pomysłów, które mamy nadzieję, uda się zrealizować. Uważamy, że ta właśnie dyskusja spowoduje polepszenie współpracy władz powiatu z młodzieżą. Nie ukrywamy również nadziei na kolejne tego typu dyskusje, ponieważ jak się okazało są one bardzo potrzebne i to nie tylko młodzieży.

umieścił:E.P.

05-04-2013
Galeria
Szukaj w artykułach
Czerwiec 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30