polski angielski niemiecki
Poniedziałek, 27 marca 2017 r. Imieniny: Ernesta, Jana, Marka
Kiełki - pokarm życia
Witaminowa bomba na talerzu.
zdj.1
Kiełki znane i stosowane były już w Starożytnych Chinach. To właśnie tam żeglarze płynący w górę rzeki Jang-tse-kiang w poszukiwaniu stałego lądu, nie mając wyboru jedli kiełkującą fasolę odkrywając, że jest nie tylko smaczna, ale także dodaje sił. Z doświadczenia starożytnych Chińczyków, korzystał również w XVIII w. angielski podróżnik James Cook. Podczas jego wielomiesięcznych wypraw, na okrętach kiełkujące ziarno służyło jako źródło witaminy C, chroniące marynarzy przed bardzo groźnym w tamtych czasach szkorbutem.

Do Europy zwyczaj jedzenia kiełków przywędrował z Dalekiego Wschodu stosunkowo niedawno, jednak szybko zdobył sobie popularność – szczególnie wśród wegetarian. Obecnie jedzenie kiełków służy nam jako wartościowe uzupełnienie diety oraz wspomaga ochronę przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak zawał, czy rak. Warto włączyć je do codziennej diety, nie tylko ze względu na ich walory smakowe i niską kaloryczność, ale przede wszystkim ze względu na to, że zawierają naturalne, łatwo przyswajalne przez organizm koncentraty witamin i mikroelementów.

Aby z nasiona mogła urosnąć roślina, musi ono zawierać ogromną dawkę substancji odżywczych, witamin i mikroelementów. Jako, że rozmnażanie jest podstawą zachowania gatunku, roślina wkłada wiele pracy w to, aby nasiona były jak najdoskonalsze, koncentrując w nich to co najlepsze. Po rozpoczęciu kiełkowania w nasionach dodatkowo uaktywniają się enzymy, dzięki którym powstaje duża ilość witamin. 

Wielocząsteczkowe substancje zapasowe (białka, węglowodany, tłuszcze) skumulowane w nasionach, są podczas procesu kiełkowania rozkładane na związki proste, dzięki czemu są łatwo przyswajalne dla organizmu człowieka. Ponadto enzymy biorące udział w rozkładaniu tych substancji ułatwiają trawienie pokarmów spożywanych z dodatkiem kiełków.

Świeże kiełki są bogactwem nie tylko witamin, ale również białka, kwasów tłuszczowych Omega-3 oraz błonnika. Regularne ich spożywanie zapobiega wielu poważnym schorzeniom, wzmacnia system odpornościowy, uzupełnia w organizmie niedobór witamin i składników mineralnych, a nawet działa przeciwnowotworowo.

Rodzajów kiełków jakie możemy spożywać jest co najmniej kilkanaście i mimo, że wszystkie są cenne, niektóre posiadają więcej wartościowych substancji. Np. kiełki brokuła zawierają sulforafany, które likwidują wolne rodniki i zmniejszają ryzyko nowotworów. Zawartość tej cennej substancji w kiełkach jest nawet 20-30 razy większa, niż w dojrzałej roślinie.

Niezwykle zdrowe są kiełki soczewicy bogate w kwas foliowy, który jest szczególnie ważny w okresie ciąży, gdyż warunkuje prawidłowy rozwój mózgu i układu nerwowego przyszłego dziecka.

Kiełki lucerny są cennym źródłem fitoestrogenów, hormonów roślinnych, które w naturalny sposób pomagają zwalczać symptomy menopauzy. Zapobiegają osteoporozie, nowotworom i chorobom serca. Ze względu na wysoką zawartość witamin A, E i B-complex, żelaza, wapnia, magnezu i fosforu kiełki te są szczególnie polecane osobom, które nie tolerują preparatów żelaza oraz wegetarianom. Są także niezwykle cenione ze względu na zdolność odtruwania organizmu.

Pieprzyca siewna, zwana także rzeżuchą siewną, bądź ogrodową, w Polsce jest bardzo popularna szczególnie w okresie wielkanocnym. Spożywanie kiełków tej rośliny wyjątkowo korzystnie wpływa na kondycję włosów, cery i paznokci, pobudza przemianę materii, wydzielanie soku żołądkowego, działa moczo- i żółciopędnie oraz krwiotwórczo. Zawiera duże ilości jodu i innych pierwiastków mineralnych.

Kiełki cebuli działają przede wszystkim bakteriobójczo i odkwaszająco na organizm. Regularne ich spożywanie oczyszcza krew, powoduje spadek ciśnienia i cukru we krwi, jak również zwiększa ilość „dobrego” cholesterolu HDL we krwi, a zmniejsza ilość „złego” cholesterolu LDL. Są wyjątkowo bogate w witaminę C, selen, siarkę, fluor i mangan.

Kiełki pszenicy są jednym z najbogatszych źródeł witamin A, B, C i E. Zawierają szczególnie duże ilości magnezu, wapnia, fosforu, żelaza, niacyny, tiaminy i kwasu pantotenowego. Poprawiają pracę serca i przeciwdziałają starzeniu się organizmu.

Kiełki rzodkiewki dzięki dużej zawartości witaminy C są znakomitym lekiem przy przeziębieniu, ale również mają działanie wykrztuśne, pomagają oczyścić drogi oddechowe i zatoki. Zwiększają odporność organizmu. Są dobrym źródłem potasu, magnezu i jodu przyspieszającego przemianę materii. Posiadają właściwości dezynfekujące, moczopędne oraz przeciwzapalne. Szczególnie są wskazane przy anemii, schorzeniach wątroby i dróg żółciowych.

Więcej opisów poszczególnych kiełków roślin można znaleźć na stronie www.kiełki.info.

Źródło:
www.kiełki.info
http://zyjemzdrowo.blogspot.com

M.Malicka

11-08-2014
Galeria
Szukaj w artykułach
Marzec 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31