.png)
Powiatowi Rzecznicy Konsumentów walczą o racjonalne ceny gazu dla 45 tysięcy odbiorców
Działając na rzecz mieszkańców gmin członków Ogólnopolskiego Komitetu Protestacyjnego Przeciwko Drastycznym Podwyżkom Cen Gazu, Walczymy o racjonalne ceny gazu dla 45 tysięcy odbiorców gazu.
W ciągu 10 ostatnich lat rzecznicy konsumentów udzielili 4,5 mln porad. Jeżeli porównamy to do liczby mieszkańców Polski, to okazuje się, że co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika. Mamy prawo do bezpłatnej pomocy prawnej już od ponad 20 lat – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Grupa Inco, PKP Cargo, The Swatch Group.
- To przedsiębiorcy, których dotyczyły wyroki sądowe w sprawach decyzji UOKiK z zakresu ochrony konkurencji.
- Provident Polska, Polkomtel, Multimedia Polska.
- To przedsiębiorcy, których dotyczyły wyroki sądowe w sprawach decyzji UOKiK z zakresu ochrony konsumentów
- Ceny dla konsumentów muszą uwzględniać wszystkie podatki.
- Spółka Energy Match podała w cenniku kwoty, do których potem doliczała VAT na fakturach.
- W efekcie konsument płacił za prąd więcej niż wynikało z umowy, za co UOKiK nałożył na spółkę karę – 103 tys. zł.

- Deutsche Bank Polska stosuje klauzule niedozwolone we wzorcach umów kredytów denominowanych we franku szwajcarskim lub euro.
- Bank nieprecyzyjnie określa wysokość kursów walut obcych i możliwości ich zmiany.
- Prezes UOKiK nałożył na Deutsche Bank Polska prawie 7 mln zł kary.

- Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów.
- Już działa pierwsze w Polsce i jedyne w Europie dedykowane wyłącznie żywności Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów.
- Masz problem z reklamacją zakupionych produktów – sprawdź: cprsz.pl.

- UOKiK ostrzega: uważaj na serwisy pseudopożyczkowe.
- Firma GELDOR Artur Karwot z Rybnika prowadzi ich co najmniej 81.
- Wbrew pozorom nie oferuje pożyczek, tylko zbiera dane osobowe i pobiera bezzwrotne opłaty.

- Na stronie internetowej UOKiK działa nowy rejestr klauzul niedozwolonych.
- Teraz łatwiej wyszukasz konkretne postanowienie.
- Wejdź na www.rejestr.uokik.gov.pl i przekonaj się sam.

- Promed (wcześniej NMedical, NovuMedical) zaprasza na badania, które okazują się pokazem handlowym.
- Gdy konsument chce odstąpić od umowy, firma odmawia.
- Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów to prawie 370 tys. zł.

- Możesz otrzymać mieszkanie, mając zaledwie 5 tysięcy – kusiła spółka Polski Społeczny Program Mieszkaniowy w ulotkach i na stronie internetowej.
- W rzeczywistości uczestnik programu po latach miał zyskać jedynie możliwość zakupu nieruchomości na preferencyjnych warunkach.
- Firma prowadziła działalność w zakazanym systemie konsorcyjnym.

- Klocki, lalki, pluszaki – to świetny prezent świąteczny dla najmłodszych.
- Kupując zabawkę sprawdź, czy nie odpadają od niej małe części, czy w maskotce nie pękają szwy.
- UOKiK podpowiada, na co zwrócić uwagę przy wyborze prezentu.

- Kontrola w 77 skupach i przetwórniach, kolejne postępowania przeciwko dużym podmiotom, które zbyt późno płaciły rolnikom.
- Zmiany w prawie umożliwiające pomoc małym producentom żywności.
- Szczegóły w raporcie, w którym UOKiK przeanalizował trudną sytuację na rynku owoców w tym roku i przedstawił propozycje na uniknięcie powtórki w 2019 r.

- Po raz kolejny sąd potwierdził, że przy sprzedaży polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) konsumenci byli wprowadzani w błąd.
- Sąd Apelacyjny oddalił apelację Open Finance.
- Wyrok dotyczył decyzji UOKiK z 2014 r.

- Mikołaj kupuje prezenty przez internet? Może je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na swój koszt.
- Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert.
- Przypominamy podstawowe zasady e-zakupów.

- Spoty radiowe reklamujące w 2017 r. promocję „Płacimy za oceny” w sklepach Media Expert mogły wprowadzać w błąd.
- Konsumenci nie dowiedzieli się z nich, że najpierw muszą wydać 300 zł, a rabat dostaną dopiero przy kolejnych zakupach.
- Osoby, które skorzystały z promocji, otrzymają od spółki dodatkowe 60 zł.

- PZU na Życie odmawiał wypłaty świadczeń z ubezpieczeń na życie.
- Spółka powoływała się na to, że śmierć, operacja czy niezdolność do pracy były spowodowane wcześniejszymi chorobami, jednak mogły one nie mieć związku z nieszczęśliwym zdarzeniem.
- Takie działania wzbudziły wątpliwości UOKiK.

- Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Centrum Medycznemu Rehabilitacji i Fizjoterapii - dawniej MedicalM2.
- Zaproszenia na badania, które okazują się pokazem handlowym, wywieranie nacisku na zawarcie umowy, bezpodstawne informowanie o złym stanie zdrowia – to niektóre z zarzutów.
- W odstąpieniu od umowy pomagają rzecznicy konsumentów.

- Utrudnianie konsumentom wypowiedzenia umowy z kancelarią, podawanie cen netto, a nie brutto.
- To praktyki kancelarii odszkodowawczej Manufaktura, która prowadzi stronę www.paktus.pl.
- Firma działa przede wszystkim na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie.

- Prezes UOKiK sprawdza praktykę banków dotyczącą sposobu naliczania opłat za wystawienie zaświadczeń o historii spłaty kredytu.
- Pod lupą jest 15 banków.
- Pierwszy bank, któremu UOKiK postawił zarzuty to Deutsche Bank Polska.

- UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule.
- Nasza SA obiecywała obniżkę abonamentu do 30 zł i nielimitowane rozmowy, tymczasem miesięczne rachunki wynosiły nawet 2-3 razy więcej.
- Jeżeli dostałeś nakaz zapłaty z sądu, pomoże ci Stowarzyszenie Aquila.

- Rolniku, chcesz anonimowo zawiadomić UOKiK o niedozwolonej praktyce? Pisz: przewaga@uokik.gov.pl.
- Na specjalnej stronie internetowej przewagakontraktowa.uokik.gov.pl znajdziesz dodatkowe informacje na temat przysługującego Ci prawa.
- Pamiętaj UOKiK prowadzi wiele działań, w których Twój sygnał może być bardzo ważny.

- Bank Millennium nie respektował wyroków sądów, które uznawały za niedozwolone klauzule dotyczące opłat za ubezpieczenie niskiego wkładu własnego kredytów odnoszących się do franka szwajcarskiego.
- Chociaż bank zwracał klientom zakwestionowane opłaty, to domagał się od nich innych zabezpieczeń kredytów.
- Po interwencji prezesa UOKiK bank wyśle kredytobiorcom propozycje aneksów do umów, w których wykreśli klauzule dotyczące UNWW i nie będzie ustanawiał żadnych dodatkowych zabezpieczeń.

- UOKiK sprawdza jak banki, domy maklerskie i sama spółka oferowały obligacje Get Back.
- W toku są 3 postępowania wyjaśniające.
- Pobierz formularz ze strony www.finanse.uokik.gov.pl i opisz, jak Tobie sprzedawano obligacje Get Back.

- Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Nowej Telefonii.
- Ze skarg konsumentów wynika, że przedstawiciele firmy mogą podawać się za dotychczasowego operatora.
- Urząd zbada, czy spółka stosowała nieuczciwe praktyki.

- Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko NMedical.
- Firma zaprasza na badania, które okazują się pokazem handlowym.
- Konsumenci skarżą się, że NMedical nie uznaje prawa odstąpienia od umowy.

- Prezes UOKiK sprawdził zasady pobierania opłat windykacyjnych przez instytucje finansowe.
- Wszyscy przedsiębiorcy powinni pamiętać, że opłaty te muszą odpowiadać kosztom, które faktycznie ponoszą za np. wysłanie listu.
- Po interwencji urzędu, przedsiębiorcy zrezygnowali z pobierania opłat windykacyjnych lub znacznie je obniżyli.

- 15 państw, w tym Polska, wzięło udział w projekcie kontroli opon.
- Wyniki są dobre: polska Inspekcja Handlowa zakwestionowała oznakowanie niecałych 3 proc. opon, wszystkie pomyślnie przeszły badania w laboratorium.
- UOKiK radzi, jak wybrać dobre opony i ile można na tym zaoszczędzić.

- Polski Prąd i Gaz, Raiffeisen.
- To przedsiębiorcy, których dotyczyły wyroki sądowe w sprawach decyzji UOKiK z zakresu ochrony konsumentów

- Obowiązek wydania całego mleka z gospodarstwa pod groźbą kary. To nie opis polskiej wsi z XVI wieku, lecz umowa mleczarni z rolnikiem w 2018 roku.
- UOKiK przeanalizował umowy i stworzył rekomendacje dla branży

- Reklamy stosowane przez T-Mobile w kampanii Pierwszy prawdziwy no limit dotyczącej sieci Heyah mogły wprowadzać konsumentów w błąd.
- Operator eksponował cenę 49,98 zł, a ukrywał, że obowiązuje ona tylko przez 3 miesiące i tylko, jeśli klient udzieli zgód marketingowych oraz wyrazi chęć otrzymywania faktury elektronicznej.
- Właściciel sieci – spółka T-Mobile dobrowolnie zobowiązał się do udzielenia rekompensaty konsumentom, którzy skorzystali z promocyjnej oferty

- Twoja Telekomunikacja podszywała się pod dotychczasowego operatora.
- Spółka utrudniała konsumentom odstąpienie do umowy.
- Prezes UOKiK nałożył na operatora 1,5 mln zł kary.

- Zbyt wysoka prowizja, nakłanianie konsumentów do pożyczenia większej sumy pieniędzy niż mogli spłacić – naruszają dobre obyczaje.
- Prezes UOKiK nałożył prawie 3 mln zł kary na Kancelarię Prawną Proculus.
- Ten pośrednik finansowy kierował ofertę do osób, które nie posiadały zdolności kredytowej.

- EGF Council, pośrednik finansowy, stosował klauzule niedozwolone.
- Działania EGF Council były umyślne, ich celem był maksymalny zysk kosztem konsumentów.
- Kara za stosowanie klauzul niedozwolonych wyniosła ponad 5,7 mln zł.

- Uważaj na Centrum Medyczne św. Franciszka.
- Seniorzy skarżą się do UOKiK, że są zapraszani na bezpłatne badania - w rzeczywistości zawierają umowę o usługi medyczne.
- Pakiety medyczne kosztują nawet 16 tys. zł, a za zerwanie umowy spółka pobiera wysokie kary.
- Odkurzacz powinien być oszczędny, skuteczny i cichy - wszystkie te parametry, które ułatwią wybór, znajdziesz na etykiecie energetycznej.
- Czytaj informacje na opakowaniu detergentów, trzymaj je z daleka od dzieci.
- Przed Wielkanocą podpowiadamy też, jak kupować naczynia żaroodporne.
„Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować. W sporze z nieuczciwym handlowcem konsumenci tracą bowiem coś więcej, niż tylko pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa” – powiedziała wicepremier Beata Szydło, przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów, podczas konferencji prasowej po środowym posiedzeniu KSRM.

- „Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo”, „nawet w 15 minut” – kusiły Net Credit i Incredit, ale żadna z tych obietnic nie była w pełni prawdziwa.
- Obie podawały też w reklamach zaniżoną wysokość rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, a Incredit dodatkowo źle naliczał odsetki.
- UOKiK nałożył na te dwie firmy w sumie ponad 1,65 mln zł kar.
- Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą Multimedia Polska.
- Klienci spółki odzyskają abonament za dwa miesiące, dostaną 50 minut albo 5 GB internetu.
- Operator uniknął kary finansowej, ponieważ wyeliminuje skutki swoich praktyk.
- Sprzedawcy nie pozwalają fotografować cen produktów i skanować kodów kreskowych – skarżą się klienci.
- UOKiK wystąpił do 25 przedsiębiorców prowadzących duże sieci handlowe z prośbą o wyjaśnienia.
- Konsument ma prawo porównywać ceny, zabranianie mu tego można uznać za nieuczciwą praktykę rynkową.

- Bank Millennium automatycznie dodawał do kart płatniczych płatną usługę „Pakiet bezpieczeństwa”.
- Konsumenci nie mieli wyboru - UOKiK ustalił, że mogła to być nieuczciwa praktyka rynkowa.
- Złóż reklamację, a bank zwróci ci opłaty za dodatkową usługę.
- UOKiK sprawdził, czy karty za 0 zł rzeczywiście nic nie kosztują.
- Karty były darmowe dopiero, gdy operacja została zaksięgowana przez bank, mimo że konsument dokonał płatności w wymaganej ilości lub wartości.
- Urząd sprawdził praktyki 18 banków.

Spotkanie internetowe z prawnikiem Europejskiego Centrum Konsumenckiego

- Sąd Apelacyjny przyznał rację UOKiK, że doradcy Getin Noble Banku wprowadzali klientów w błąd.
- Oferując ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, tzw. polisolokaty, nie informowali o ryzyku utraty oszczędności.
- Stanowisko urzędu poparł również prokurator.

- Babciu! Dziadku! Uważajcie na zaproszenia na bezpłatne badania.
- Bądźcie czujni, gdy odbieracie telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę.
- Macie prawo do bezpłatnej pomocy prawnej, gdy podpiszecie niekorzystną umowę.

- Bank Millennium przekazywał klientom nieprawdziwe informacje o skutkach wpisu klauzul umownych do rejestru postanowień niedozwolonych.
- Kara dla banku to ponad 20 mln zł.
- Do urzędu docierały skargi konsumentów.
- Prezes UOKiK wydał istotny pogląd w sprawie Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa.
- Po raz pierwszy istotny pogląd dotyczy ważności oświadczenia konsumenta o przystąpieniu do grupowego ubezpieczenia z funduszem kapitałowym (UFK).
- W opinii Prezesa UOKiK umowa ubezpieczenia jest nieważna w stosunku do danego ubezpieczonego. Przyczyna? Nieważne oświadczenie o przystąpieniu do ubezpieczenia grupowego.

- Inspekcja Handlowa sprawdziła odzież ostrzegawczą, odblaski i ochronniki słuchu.
- 30 proc. wyrobów nie spełniało wymagań.
- UOKiK radzi, jak kupować odblaski i właściwie ich używać.